Review: Flysurfer Sonic 2

Eddy Lansink

Review: Flysurfer Sonic 2

De Sonic 2

 

Houd je van snelheid, efficiëntie, lift en hangtime? Ga er dan maar even goed voor zitten, want hier is de Flysurfer Sonic 2 review!

De Sonic 2 is ontworpen voor het racen en hydrofoilen, maar wordt wellicht het meest gebruikt door kiters die hoog en hard willen.

 

We hebben de Sonic 2 al ruime tijd op het water en veel op de sneeuw kunnen testen en zijn erg enthousiast over dit performance monster!

 

Voordat we met de review de diepte in gaan komen we eerst met onze conclusies:

  

  • Wat een fantastisch mooi product: 
    Afwerking, ontwerpkeuzes, materiaalsamenstelling, trimmogelijkheden, gewicht… dit product is de liefdesbaby van: de meest uitgebreide kennis op de markt, geloof in het foilconcept en diepgewortelde passie voor performance (ja, het is de liefdesbaby uit een triootje ;) ).

  • Fuck, wat vliegt dit goed: Vlijmscherpe performance met een de-powerbereik en handeling die simpelweg ongeëvenaard is in deze categorie kites.
    Vooral de handeling voelt alsof Flysurfer 4 jaar ontwikkeling in 1 jaar heeft gepropt: geen stapje vooruit, maar een tijdreis!

  • Een 13!: De maat waarvan je niet wist dat je hem wilde: de ultieme combinatie van lichtweerpower en big-air bereik.

  • Kleinere maten (<11): Met een super highperformance foil in zeer harde wind kiten is nu geen Russisch roulette meer: de 6, 9 en 11 zijn stuk voor stuk pareltjes met een magische ratio van performance en controle.



Achtergrond:

De Sonic kite-line wordt ontworpen door 2 kite ontwerpers: Armin Harich en Benni Bölli. Armin is mede-eigenaar van Flysurfer en grondlegger van de meeste Flysurfer foils. Van oudsher is hij een paragliding piloot die meerdere lange-afstandsrecords op zijn naam heeft staan en een voorliefde heeft voor de meest efficiënt vliegende vleugels.

 

Benni Bölli was voorheen een van de paraglider ontwerpers en testpiloten van Skywalk (het moederbedrijf en de paraglider tak van Flysurfer). Hij werkt sinds 2 jaar voor de kite-ontwerpafdeling en racet lekker mee in de hydrofoil wereldtop. 

 

Twee jaar geleden kwam de Sonic FR op de markt en heeft de harten gestolen van veel ervaren foilkite-riders dankzij het gemak waarmee je metershoog gelanceerd wordt en de eenvoud waarmee je gecontroleerd op hoge snelheid kunt varen. Echter had de Sonic 1 (FR) nog wel een paar scherpe randjes waar je voor uit moest kijken: Het lanceren was tricky: de tips vullen niet zo snel en bleven lang naar binnen getrokken staan, waardoor je downwind getrokken werd over het strand. Zeker op spots met weinig ruimte niet prettig. Daarnaast vraagt de kite om een geoefende kiter die gevoel heeft met de kite, zodat de kite actief gevlogen wordt en niet simpelweg gedepowered boven je kan worden geparkeerd zonder op te letten zoals met een Speed5. De Sonic2 is op stabiliteit en lanceergemak een stuk verbeterd, maar het blijft nog steeds een kite voor de gevorderde foil-piloot.

 

Constructie van de Sonic 2:

Het eerste wat opvalt is het bizar lage gewicht als we de Sonic2 uit de doos pakken. Een 15m kite zonder bar weegt slechts 2,6KG. Dit lage gewicht is bereikt door een combinatie van DLX+ en lotus doek toe te passen. Op de onderkant van de vleugel zit het DLX+ doek (45gr/m2) wat zorgt voor een deel van de stijfheid in de kite. De ribben zijn gemaakt van een hard finish variant van ditzelfde materiaal, met een wat stijvere coating om zo de vorm van het profiel beter te waarborgen. Voor de bovenkant is gekozen voor het lotus doek (33gr/m2) wat lichter en flexibeler is, maar vooral veel minder poreus is. De luchtdichtheid van het doek is met name aan de bovenkant belangrijk, omdat de langs stromende wind die voor de lift zorgt namelijk aan het doek zuigt. Als het doek op deze plek dus meer lucht doorlaat, verlies je efficiëntie. Verder rekt het Lotus doek wat makkelijk dan het DLX+ doek, waardoor er minder rimpels ontstaan, wat ook weer een positief effect heeft op de efficiëntie van de kite.

 



Wat is nieuw:

-Iets hogere aspect ratio: De kite is nog langwerpiger geworden. Over het algemeen kun je stellen dat hoe hoger de aspect ratio is, des te beter de performance van een vleugel is.

 

Noot: high-performance kites

Het woord performance wordt natuurlijk te pas en te onpas gebruikt voor van alles.

In de kitecategorie:”high performance” bedoelen de fabrikanten dat dit hun meest aerodynamische model is.

Oftewel: zo snel mogelijk zoveel mogelijk hoogtelopen.

Bijkomende voordelen van dit soort kites zijn: veel lift en veel hangtime.

Ze halen vaak wat minder goede cijfers op: pop, drift, stabiliteit, draaisnelheid, draaicirkel, direct gevoel en reactiesnelheid.

 

Ander profiel: Boller aan de voorkant van de bovenvleugel, iets vlakker aan de ondervleugel. Dit profiel bied wat meer performance en is beter in downwind, 

 

Ballooning is geoptimaliseerd: waardoor de gehele efficiëntie van de kite verbeterd is. Ballooning is de mate waarin de cellen opbollen door de interne druk. Hoe boller de cellen zijn, des te meer de luchtstroom verstoord wordt als de kite niet recht in de wind staat. Je kun je voorstellen dat de luchtstroom over een aantal hobbels moet als de kite gestuurd wordt en schuin in de wind staat als de luchtstroom niet recht van de leading edge naar de trailing edge gaat.

 

De lucht in!

Bij het oplaten van de Sonic 2 merken we dat het iets vriendelijker is geworden t.o.v zijn voorganger. De tips vullen makkelijker, waardoor de kite beter open komt te staan. Echter moet je nog steeds de kite iets in een backstall trekken om te zorgen dat de tips helemaal netjes vullen. Dat geeft al aan dat de Sonic 2 voor de gevorderde foilkiter is. Bij de hele grote maten, zoals de 15m en de 18m vinden we het vullen naar verhouding makkelijker gaan dan bij de 9m, 11m en 13m, dit komt door de iets andere binnen constructie in de grotere maten.

 

Het tweede wat opvalt is de wat lagere bardruk en met name lagere stuurdruk. Het kost minder kracht om de Sonic 2 te sturen en de kite vliegt natuurlijker en ronder de bocht om. De Sonic 1 (FR) had meer de neiging om iets te ,,propelleren” wat inhoud dat 1 kant van de kite bijna stallt tijdens het sturen. Hierdoor blijft de kite meer op zijn plek staan en verlies je wat druk tijdens de stuurbeweging. De Sonic 2 blijft dus natuurlijker voorwaarts vliegen en behoud ook zijn kracht meer tijdens de stuurbeweging.

 

Tijdens het varen valt op dat de kracht per vierkante meter en de efficiënte van de kite erg goed zijn. Met een 13m Sonic 2 bouw je meer snelheid op en loop je meer hoogte dan met een 17m Ozone Zephyr. 

Wil je springen, probeer dan zo veel mogelijk druk op te bouwen in de kite en stuur hem gedepowered in naar de zenith, om vervolgens de bar kort, maar volledig aan te trekken op het moment dat je de lucht in getrokken wordt. De hoogte van de sprong en de hangtime die je hebt, zal een stuk meer zijn dan je gewent bent van een andere foil of tube kite. Let wel op om de Sonic 2 op tijd weer terug te sturen, zodat je er niet onderdoor vliegt (veel gemaakte beginners fout). Wil je een uber zachte landing, trek dan kort voor je het water raakt nog even kort je bar aan.



Als de wind aan begint te trekken, merk je dat het inzetbereik gigantisch is! Gedepowered in de hoek van het windvenster kan de Sonic 2 heel veel wind lozen en sta je nog comfortabel op het water, terwijl het doek van veel tube kites in een vergelijkbare maat al begint te klapperen en je rukken op de bar begint te voelen door deze turbulentie. De Sonic 2 blijft heel smooth aanvoelen op de bar. Let echter wel op dat je hem niet te abrupt gedepowered de hoek in drukt door je board vol aan te kanten en de kite te depoweren (met name van toepassing bij de 11m en kleiner). Als je dit zeer extreem doet kun je de kite namelijk laten frontstallen, waardoor de kite inklapt.

Het is belangrijk het gedrag van de Sonic2 altijd met gepaste stuurlijnspanning te controleren, het is een kite die een aandachtige rider vraagt. 

Dit vraagt wat kennis en heeft een aantal sessies nodig om natuurlijk te voelen, maar zoals met al die dingen is het dan toch ineens vanzelfsprekend en vraag je je af wat je nu precies anders doet dan een half jaar geleden.

 

Mocht de kite toch inklappen, trek dan de bar volledig aan, zodat de kite weer opent en stabiel komt te staan. Dit zijn dus de trekjes in de kite wat hem een kite voor de gevorderde foilkiter maakt.

 

Gebeurd het je dat de kite toch op het water belandt, dan is de Sonic 2 makkelijker te herstarten dan de Sonic 1 (FR), door het lotus doek op de rugzijde van de kite, plakt de kite niet aan het water,simpelweg de backlijnen aantrekken, zodat de kite achteruit uit het water vliegt, tot hij de kite breedte boven het water is, dan 1 backlijn loslaten en de kite naar de rand van het windvenster sturen, voilà. We raden wel aan om dit een paar keer in ondiep water te oefenen zodat je er feeling mee krijgt. 

 

Inzet bereik vergelijkingen en maat keuze voorbeelden:

 

Een 18m Sonic 2 genereert meer kracht en loopt beter upwind dan een 21m Speed 5 in het aller onderste windbereik <10 knopen. Doordat de Sonic 2 18m vrij vriendelijk te starten is, raden we al snel een Sonic 2 18m aan (ook aan beginnende foilkiters) omdat de fun factor een stuk hoger is. Vooral het feit dan de Sonic 2 veel meer hoogte loopt is doorslaggevend om plezier te hebben in dit alleronderste windbereik.

 

Een 13m Sonic2 genereert maar een fractie minder kracht dan een 15m Speed5. In vergelijking met een 17m Zephyr is de krachtopbouw vergelijkbaar, maar wint de Sonic 2 het op de efficiëntie. Je merkt hier dat je makkelijker hoogte loopt en sneller kunt springen. Ook is je vaarsnelheid een stuk hoger.

 

De 11m Sonic 2 is door een gevorderde kiter van 80KG te houden tot tegen de 30 knopen en heeft een vergelijkbare high end als de Speed 5 12m.

Voor een recreatieve hydrofoiler van 80KG is de 11m tevens de maat die we adviseren als grootste kite. Je kunt hiermee vanaf een knoopje of 9 a 10 prima foilen. Grotere kites voelen snel te groot aan op een foilboard. Ga je racen, dan kan een grotere maat wel weer. De pro’s racen tegenwoordig met 12 tot 17m lijnen.