Review: Trax HRD vs Acid HRD 2014

Eddy Lansink

Review: Trax HRD vs Acid HRD 2014

F-one is sinds het begin van de twintips al een pionier geweest op het gebied van vooruitstrevende boards, zo kwamen ze in 2002 als eerste met snowboard constructie carbon boards, die een stuk lichter en sterker waren dan de huidige boards van die tijd.
Merken als North volgden daarna en gingen met de eer strijken van het ,,snowboard constructie” concept met het eerste Jaime Pro board.

Het laatste jaar hebben de fransozen niet stil gezeten en komen ze weer met een innovatieve lijn twintips op de markt. De 2014 lijn is compleet omgegooid ten opzichte van vorig jaar en ze zijn van fabriek gewisseld, waarmee meteen een eind is gekomen aan de delaminatie problemen van de vorige trax boards.
De meest interessante modellen uit de 2014 lijn zijn de Trax en de Acid, waarbij de Trax de allrounder is en de Acid het freestyle / wakestyle georiënteerde board.

HRD rail design
Compleet nieuw in de twintip wereld is het HRD rail design: Een rail die in de tips dun is, bij de je voeten dik en tucked under edge (dus niet recht afgefreest, maar schuin richting het wateroppervlak). Tussen je benen is het board dan wel weer scherp. 

Doordat de rail bij de hakken dik en tucked under edge is, voelt het board heel smooth aan, zeker als je door heftige chop vaart. Verder wordt het water naar buiten afgebogen, waardoor er minder spray tegen je benen aan komt. Het middenstuk en de tips zijn juist weer scherp, zodat er toch ,,gesneden” kan worden met het board.
Vooral in harde vlagen valt op dat je met deze rail heel erg smooth vaart maar ook veel grip houdt, waarbij andere boards soms even grip verliezen en ineens weer vast grijpen.
De nieuwe railshape lijkt veel beter aan te sluiten bij het gebruik van de rail op een twintip waardoor een logischer en meer uitgewerkt gevoel ontstaat.

 F-One HRD helical rail design

Shape en constructie
De bodemshape van de Trax en Acid zijn vrijwel gelijk en zijn een interessante mix van de 2013 TX en Trax: De rockerline van de Trax en de concave en channels van de TX. Een behoorlijke hoeveelheid rocker zorgt ervoor dat een board goed over alle chop heen ploegt en niet duikt / sprayt, maar teveel rocker laat een board belabberd hoogte lopen en pas laat aanplaneren.

Bij deze bodemlijn hebben we veel rocker, maar ook een diepe concaaf in het midden, waardoor de relatieve rocker hoeveelheid meevalt, zodat hij toch goed genoeg hoogte loopt. De diepe concaaf eindigt bij de zijkanten in een rand oftewel ,,channel”. Deze channel werkt als een soort vin en geeft extra grip en betere upwind prestaties.

F-One trax HRD 2014 bodemshape

Kort gezegd hebben we dus een bodemlijn die goed over de chop ploegt, genoeg grip heeft en prima hoogte loopt.

F-one Trax HRD zijkant rail

De inserts zitten in een stevig ABS kunststof blok, waar nog eens een laag extra glas over is gelamineerd. Stevig genoeg om met boots goed mishandeld te kunnen worden dus.

Glasvezel vs Carbon versie
Zowel de Trax als de Acid komen in een glasvezel en carbon versie. De glasvezel versie is standaard te noemen en carbon is voor de mensen die iets extra’s van hun board verlangen. Naast een gewichtsbesparing van ongeveer 300 gram, heeft carbon een betere rebound dan glasvezel. Dit wil zeggen dat carbon na een buiging sneller in zijn oude vorm terug wil springen dan glasvezel. In de praktijk heb je dus een iets reactiever, levendiger board wat iets meer pop zal hebben, ben je op zoek naar comfortabele demping en een rustiger vaargedrag dan past de glasvezel beter bij je.

Trax VS Acid
De nieuwe Trax is het board voor 90% van alle kiters: Een goede allrounder die comfortabel vaart, maar genoeg in huis heeft om ook freestyle tricks aan te kunnen. Door zijn wat smallere tips vaar je makkelijk over kabbelwater en heb je minder spray vanaf de neus.

En mede door de lange concaaf die doorloopt als channel houdt dit board zeer sterk lijn en druk voor hoge gestylede sprongen met veel airtime!

F-One Trax HRD 2014 

De Acid is meer gericht op agressievere freestyle: Het board is wat korter en breder, waardoor hij wat makkelijker draait en wat losser aanvoelt. De Acid daagt je meer uit en geeft meer pop voor uitgehaakte tricks. Ook de rockerline is iets ronder, waardoor landingen makkelijker zijn, maar waar je wel mee inlevert voor het hoogtelopen.

 F-one Acid HRD 2014

Pads en Straps
De pads hebben een kleine upgrade gehad en bestaan uit 1 stuk EVA schuim dat gespuitgiet wordt. Voorheen zaten er bij de hak en de tenen inserts van zachter schuim, maar deze lieten nog wel eens los, of veroorzaakten bij sommige gebruikers irriterende randjes.

De straps zijn met klittenband verstelbaar, simpel en werkt goed. Wel zijn ze gebaseerd op kleine Franse voetjes, dus een Nederlander met maat 45 en schoentjes zal er niet zo makkelijk in komen. Gelukkig zijn er ook grotere F-one straps verkrijgbaar die dit probleem verhelpen.

 F-one Trax HRD 2014 pads & straps

Vinnen
Het vinsyteem van F-one wijkt wat af ten opzichte van andere merken. De vinnen zijn van een taai kunststof gemaakt en een stuk lichter dan het gebruikelijke G10 materiaal. Verder zijn de vinnen een stuk dunner (minder drag) en hebben ze een assymetrisch profiel. De bolle kant van de vinnen zit altijd aan de kant van de hielen, waardoor de vin in deze richting lift genereert, wat resulteert in iets betere upwind eigenschappen.

Een nadeel van deze vinnen is dat ze minder sterk zijn dan de G10 vinnen van andere merken, dus er wil er nog wel eens eentje afbreken als je vol gas het strand op vaart. Gelukkig zijn de vinnen los te verkrijgen.

F-one Trax HRD 2014 vinnen unibox

Wil je de F-one trax graag een keer komen testen en je verbazen?

Kom dan langs, we hebben hem in de test!


 Klik hier om naar de productpagina van de nieuwe F-one Trax te gaan
Te testen op een van onze testdagen, maar ook op afspraak op te halen in onze winkel!

 F-one Trax HRD 2014