Review: Ride Engine Hex Core trapeze

Niels Tinga

Review: Ride Engine Hex Core trapeze

Niels Tinga kreeg steeds vaker last van rugpijn na het kiten. Hoogste tijd dus voor een nieuwe trapeze. Tijdens een trip naar Brazilë mocht hij een nieuwe Ride Engine Hex Core trapeze uitproberen en die beviel behoorlijk goed: sterker nog: Niels kite weer pijnvrij! Lees hier de review die Niels schreef naar aanleiding van zijn ervaringen met de RE trapeze.

 

 

 

 

 

Het is oktober als ik in de Versus shop de Ride Engine Hex Core trapeze in mijn handen krijg. Mijn verwachtingen zijn hoog gespannen, mede door de positieve ervaringen die eerste gebruikers melden. In de shop liggen alle kleuren en alle typen spreaderbars op mij te wachten.

Ik heb een dwingende reden om te investeren in een nieuwe trapeze: rugpijn. Het type dat na 14 jaar kiten zich opdringt aan het einde van een sessie en zich kan uitstrekken in de dagen erna. Het lijkt naar mijn idee samen te hangen met hoe iedere trapeze die ik probeer onherroepelijk na enige tijd zich om hoog werkt en mijn onderrug belast.
De Dynabar (spreaderbar met koord) die ik sinds 2 jaar gebruik is een verbetering: druk wordt beter verdeeld en voor waveriden is het top. Maar met trapezes blijft het worstelen. De oude Dakine Tabu bevalt me nog het beste vanwege het smalle profiel, hoge trapezes bevallen me helemaal niet.
Ik weet dat er ook mensen zijn die hun trapeze juist heel los dragen (check de films van Dimitri Maramenides!) en sommigen beweren dat dit beter is voor je rug. Bij mij werkt het niet.

Een andere reden om geïnteresseerd te zijn in de RE is dat ze zich ook speciaal richten op waveriders zoals ik door een spreaderbar met koord beschikbaar te maken, geen aparte dynabar nodig dus. Dat wil zeggen: die is toch niet meer bruikbaar want hier komt ook direct een van de nadelen aan het licht: bestaande spreaders passen niet op het systeem dat RE introduceert waarbij lussen worden gebruikt. Naar eigen zeggen doen ze dat om te voorkomen dat de spreaderbar zich te makkelijk omhoog werkt zoals bij bestaande systemen het geval zou zijn. Het komt er in ieder geval op neer dat je apart een trapeze en spreader aanschaft, waarbij de trapeze in verschillende materialen is uitgevoerd (hoe lichter en stijver, hoe duurder). De spreaderbars zijn in 8' en 10' leverbaar, met haak of koord, en naar keuze ook nog in RVS of carbon (uiteraard ook tegen een meerprijs).

Met zoveel mogelijke combinaties ben ik blij dat het personeel van Versus uiterst geduldig helpt om de beste combinatie uit te zoeken, een medium met 8' spreader. En gelukkig heb ik de tijd om de shop wat beter te bekijken, het is mijn eerste bezoek en ik ben blij dat ik direct alles vind wat ik nodig heb voor de trip naar Brazilië die ik binnenkort ga maken.

De eerste indruk bij het passen is positief: de trapeze is licht maar goed afgewerkt, voelt solide aan en sluit zeer goed aan op mijn rug. De trapeze oogt duidelijk anders met het harde materiaal op de rug (zelfde materiaal waar vinnetjes van worden gemaakt) zichtbaar.
Toch ben ik niet direct over de streep: bij de maat die mij het beste lijkt te passen vind ik de 8' spreaderbar wel erg klein in vergelijking met mijn dynabar: daar loopt het koord ongeveer door tot aan mijn heupen waardoor de bewegingsvrijheid optimaal is. Ook de 10' spreader is nog een stuk korter dan dat en ik zie niet voor me hoe ik dezelfde mate van vrijheid zou kunnen krijgen als met de dynabar.

spreaders

^ Boven: de 'oude' dynabar van Niels; midden: de sliderbar van Ride Engine; onder: fixed hook van Ride Engine.


Gelukkig denken ze in de shop goed mee over mijn bezwaren en besluiten ze dat ik de proef op de som mag nemen: ik krijg de trapeze mee om te testen gedurende mijn trip in Brazilië. Dat mag je gerust top service noemen want ik ben nog nooit eerder tegen gekomen dat ik een trapeze kon uittesten!

Een paar dagen later land ik aan de andere kant van de oceaan waar ik met 10 man ieder dag downwinders maak en de trapeze beter leer kennen op spiegelgladde lagoons en in golven tot  3m, en dat bij wind van 20 tot 38 knopen.
Mijn rug geeft al snel de doorslag: ondanks dagen van 4-5 uur op het water geen enkele last van pijn. De relatief hoge prijs van de trapeze wordt hiermee al gauw een bijzaak.
Het ding zit als een huis en beweegt nauwelijks. In je rug is duidelijk voelbaar hoe de trapeze op zijn plek blijft, vergelijkbaar met een lendensteun in een auto. Hierdoor hou je steeds een wat holle rug en dit komt mijn houding echt ten goede.

Brazil

^ De Ride Engine Hex Core trapeze mee om te testen in Brazilië


Het is echter niet zo dat de spreaderbar altijd zo goed blijft zitten, de banden raken wel degelijk wat losser na enige tijd op het water en uiteindelijk kan er dan ook in de trapeze zelf wat beweging komen. Ook is de harde achterkant gevoelig voor krassen (zoals je ook ziet op je vinnetjes). Het ontwerp staat echter als een huis; er is nergens slijtage of kans daarop zichtbaar, en het comfort is enorm.
Ik probeer ook de dynabar op de RE, met wat aanpassingen lukt dit tot mijn verbazing best maar omdat de dynabar zo breed is kan ik de trapeze niet vast genoeg krijgen.
En tot mijn verbazing lijkt het korte koordje van de RE eigenlijk niet de beperkingen te geven die ik had verwacht.

Nou moet gezegd dat ik als regular in Brazilië de hele tijd gunstig met mijn gezicht naar de golven kan blijven staan. In NL probeer ik bij ZW condities ook front side te rijden en dan moet ik mijn lichaam verder van de kite draaien.
Ook het feit dat je de chickenloop door het koord moet vastmaken (en daarmee dus steeds je safety uitprobeert) werkt heel goed. Hierdoor is je bar dichtbij je lichaam en neemt je bewegingsvrijheid toe. De dynabar gebruikte ik steeds met een haak op een katrol, dit blijkt eigenlijk overbodig als je verder toch niet uithaakt.

Door de positieve ervaringen wordt het al snel 'mijn' trapeze, en als ik even mijn oude trapeze uitprobeer valt direct weer op hoe weinig steun dit geeft en hoe dit doorwerkt in mijn rug. Tijdens de downwinders is het niet makkelijk om mijn reisgenoten ook te laten meetesten maar degenen die hem passen en uitproberen zijn positief over de steun en hoe goed de trapeze blijft zitten.

Voor mij is het dan al lang een uitgemaakte zaak, ik heb een nieuwe trapeze die ik misschien pas weer inwissel als ik er een op maat laat maken ergens in de toekomst. En ik geniet voorlopig weer van pijnvrije sessies!


Meer links:

Ride Engine bij Versus

Ride Engine website