Review: F-One Breeze

Daan Groot

Review: F-One Breeze

Eigenlijk is het gek: tussen de 15 en 40 knopen heb je allemaal categorieën: freestyle, free ride, wave en race, maar onder de 15 knopen heet het ineens allemaal lichtweer.

Daar kun je dan weer kiezen uit 1001 methodes en wijsheden om zo leuk mogelijk te kiten met weinig wind.

Grotere twintip? Grotere kite? efficiënt surfboard? Foilboard? Foilkite, Raceboard? Wij hebben ze allemaal geprobeerd en ze hebben allemaal hun voor- en nadelen.
De sleutel ligt wat ons betreft in de combinatie van kite en board, of eigenlijk in het maken van een combinatie die qua voorkeurssnelheden bij elkaar past.

Hoog tijd dus dat een merk eens na ging denken over welke wijn je bij welk gerecht serveert!
Wij zien dat F-one met de Breeze een interessante stap in die richting heeft gemaakt.

Maar voordat we naar de review van de Breeze gaan eerst even de verschillende combinaties in een notendop: 


Voor met een twintip: (hebben van nature een lage vaarsnelheid, waardoor je weinig schijnbare wind opwekt)
Fabrikanten kozen voor grofweg 2 kitevarianten:  

1. Lange smalle freeride (foil)kites:veel hoogte lopen, maar tegenvallend op draaisnelheid. > voordeel: veel lift/hangtime, nadeel: traag sturen.
2. Diepe compactere kites of niet lichtweerspeciek modellen in een grote maat: goede draaisnelheid maar moeilijk hoogtelopen door diep profiel > voordeel: makkelijk vliegen en snel, nadeel: weinig lift/hangtime, weinig bereik


Raceboard/ breed surfboard: (hebben een hogere snelheid, met name raceboard en wekken meer schijnbare wind op)

1. Race- foilkites i.c.m. raceboard om ultiem hoogte te lopen en de meeste schijnbare wind te halen uit een statisch vliegende kite. (hard rechtdoor)
2. Licht geconstrueerde (surf)kites (3 strutters) die snel sturen waarmee door sinussen de schijnbare wind wordt opgewekt en de vinnen op het surfboard het hoogteloopwerk doen.

Hydrofoilboards: (hebben met zeer weinig krachtinput een extreem hoge eindsnelheid en upwind performance)

1. Voor het winnen van de race: hoog aerodynamische maar kritisch te vliegen race- foilkites die zeer hoog aan de wind vliegen met een angstaanjagend hoge eindsnelheid.
2. Voor Freeride hydrofoilen: gematigde foilkitemodellen en zo licht mogelijk gebouwde tubekites die met de weinige wind die nodig is om weg te komen op een hydrofoil toch in de lucht blijven.

Met F-one’s hydrofoil missie is het geen verrassing dat de Breeze voor de laatste categorie gemaakt is, F-one heeft immers de Diablo al voor het hydrofoil-racen. 


Wat iedereen ziet:

-  Veel spinakerdoek, weinig dacron
-  Grote tips
-  1 strut



Wat wij denken:

- Behoud hij z’n vorm?
- Hoe vliegt hij in z’n bovenste windbereik?
- Hoe weinig wind heeft de kite nodig om in de lucht te blijven?

Ik besluit eerst maar eens voor de high-end test te gaan, ook wel een beetje omdat ik mijn nieuwsgierigheid niet kan bedwingen en het op dat moment rond de 20 knopen waait.
Ik pak de 15, eens even kijken hoe de Breeze reageert in condities waar toch veel mensen hun lichtweerkite ook voor gebruiken: om met 13-20 knopen alsnog flink de lucht in te gaan en daar zo lang mogelijk te blijven. Oldschool!

De lucht in met dat ding!

Is dit een 15!? Ik geloof mn ogen niet! 
Deze Breeze is serieus snel! 

Gelijk wordt ik sceptisch, want dat was altijd een voorbode dat een kite met die eigenschap vaak moeilijk zijn hoogte pakte. 
Maar ik trek m’n scepsis in: het is weliswaar geen racekite, maar ik heb helemaal niks te klagen!
De Breeze trekt me niet over mn rail, gaat ver naar de rand van het windvenster en ik kan alle kracht direct omzetten in vaarsnelheid.

Ik concludeer: het zijn die grote tips op de kite: 
Grootmoeder wat heeft u grote oren.  Ja, kinderen, daarmee kan ik jullie goed horen!
En dat heeft F-one gedaan, goed naar de markt geluisterd en deze vriendelijke wolf in vrolijk gekleurde schaapskleren de snelheid en upwind gegeven waar iedereen altijd zo naar op zoek is. En dat is zeer bewonderenswaardig!

 

Lift en hangtime

Maar gaat de Breeze mij ook verrassen met z’n lift en hangtime? 
Ik realiseer me dat ik met de huidige keuze in foilkites enorm verwend ben en het tot nu toe nog geen tubekite gelukt is onder de 15 knopen ook maar een beetje in de buurt van de lift en hangtime te komen van de foilkites, maar de Breeze doet een opvallend serieuze poging.
Ik moet mijn timing wat verleggen, maar ik sta te kijken van de lift die de Breeze me levert, ik kan tevreden naar beneden kijken hoe de rest aan het cruisen is met hun 11 meter tubes en heb geen enkele keer het idee dat ik tekort kom.
Kan het hoger en langer? Ja, met een foilkite, maar die loop je minder makkelijk even onderdoor, heeft uiteraard een hele ander gevoel op de bar en draait beduidend minder snel, wat toch ook wel weer heel erg lekker is aan de Breeze! De Breeze is het tubekite compromis waarvan ik niet had verwacht hem vandaag te vliegen! 

 

Bardruk, sturen, vliegsnelheid:

De Breeze heeft van F-one een wat pittigere bardruk gekregen, als tegenhanger op de lichte bardruk van foilkites, maar ook omdat dat je stabiliteit geeft op je hydrofoil.
Als je gewend bent aan foilkites voelt het onnodig, maar desondanks bij een snelle kite niet onprettig.
Als je van tubekites afkomt voelt het allemaal erg vertrouwd.
De Breeze is een kite die z’n stuur- en vliegsnelheid nodig heeft om op gang te komen, een beetje zoals je ook een C-kite even een sinusje extra moet geven, maar op snelheid bouwt de Breeze prima extra schijnbare wind op.
Dat de kite wat meer snelheid nodig heeft verbaast me overigens niet, op de hydrofoil wil je een kite die wat voorwaartse snelheid kan opbouwen en lekker te depoweren is omdat je met een beetje extra wind al snel overpowered staat.

 

Low-end en hydrofoil

Om de Breeze ook op een hydrofoil goed te kunnen beoordelen vond ik het wel zo eerlijk om hem te laten beoordelen door Eddy, die al een stuk meer hydrofoil-ervaring heeft dan mij.
Eddy heeft de 11m breeze in weinig wind kunnen testen op een hydrofoil en afgewisseld met 3-struts en 5-struts tubekites:

“Het eerste wat opviel toen de kite in de lucht stond, is dat hij heel stabiel blijft staan. Je voelt op de bar echt dat hij lichter is dan ,,normale” kites. Het sturen is heel soepel en sneller dan bij de andere kites. De Breeze voelt erg speels aan, ook in marginale wind. Doordat de bardruk relatief hoog is, heb je het gevoel dat je extra controle op de kite hebt.

Zodra ik op het board stap, merk ik meteen de hogere vaarsnelheid. Zodra ik goed op snelheid ben, de-power ik de kite om te voelen of hij zijn vorm goed blijft houden, maar dan begint hij wat te klapperen, daar houdt hij dus niet van. 

Opzich vond ik dit niet storend, want het was helemaal niet nodig om de kite flink te de-poweren.

De herstart vond ik ook interessant om te testen, omdat veel mensen bang zijn om een foilkite te crashen in weinig wind, hoop ik dat de Breeze hier een uitkomst voor is. De bar aan 1 kant aantrekken en hij draait langzaam van het water af en vliegt meteen recht omhoog. Zwaardere kites willen nog wel eens last hebben van hun eigen gewicht en moet je daarom wat meer zigzaggend omhoog vliegen, omdat ze niet in 1 keer recht omhoog willen.

Voor op een hydrofoil vind ik het een hele prettige kite. Absoluut aan te raden voor de mensen die liever niet met een foil willen varen, of gewoon een speelsere kite willen hebben op de foil om wat makkelijker bochten te draaien / golven te pakken.

De goede herstart maakt het een kite waar je met veel vertrouwen het water mee op gaat. Foilkites zijn vaak ook prima te herstarten, maar dat vergt wel een stuk meer oefening. de Breeze is plug en play! “

 

Nog even over dat klapperen..:

Heeft deze vrolijke lichtweerwolf een perfecte opvoeding gehad? Nee, er valt altijd nog iets te verbeteren.
Lichtweerkites maken blijft een spel met veel compromissen, 1 daarvan is profielstijfheid en efficiëntie (hoeveelheid struts) i.c.m. vleugelgewicht (hoeveel de kite weegt en hoe weinig wind deze dus nodig heeft om te blijven vliegen).
Dat merk je bij de Breeze duidelijk (en vooral) in z’n bovenste windbereik: de hele kite is dan in een wapperende strijd met zichzelf, wat je ook op de bar ervaart.
En dan bedoelen we absoluut wel iets meer dan het bekende “beetje trillen van het doek” van sommige andere kites als deze volledig gedepowered zijn.
Maar is dat eigenlijk een probleem? Gek genoeg kan ik me er na een half uur niet meer aan storen en vind ik de goede upwind, lift en hangtime veel zwaarder wegen, dus nee.
Wel zeker noemenswaardig, maar vreemd genoeg geen show-stopper.

 

Conclusie:

De Breeze is niet helemaal de kite voor op een twintip, maar juist op surfboard en vooral hydrofoil komt de slim ontworpen Breeze briljant tot zijn recht.
Met weinig wind ontkom je niet aan een compromis en F-one toont het lef om met de Breeze echt te kiezen voor de hydrofoil.
Dat betekend niet dat je de Breeze niet met je twintip kunt pakken, ik had er een bovengemiddeld goeie gepowerde sessie mee, maar het is dan wel zo eerlijk om erbij te vertellen dat je de nukken op de bar moet leren accepteren.
In zijn onderste windbereik op een hydrofoil is de Breeze die nukken kwijt, vliegt hij ook in minder dan 10 knopen soepel, zeer snel en komt hij na het insturen weer goed terug naar 12 uur.
Met z’n vlotte stuurgedrag staat de Breeze altijd daar waar je hem wil hebben en door de bardruk trek je de kite niet snel in een backstall en voel je hem goed aan. 

 

De foto's zijn naderhand geschoten en daardoor van de 11 meter Breeze!