Review: Flysurfer Speed 5

Eddy Lansink

Review: Flysurfer Speed 5

Onze eigen Eddy Lansink had er al lang naar uitgekeken: het water op met de Speed 5 van Flysurfer. Er blijkt te zijn ingeleverd op de hangtime maar dat kunnen we bij Versus door een betere trim gelukkig verhelpen. Verder is de Speed 5 is een snellere en directere kite, waarbij de stabiliteit, upwind performance en high end verbeterd zijn ten opzichte van zijn voorganger. De gebruiksvriendelijkheid is verbeterd en we vermoeden dat dat ook geldt voor de duurzaamheid.

 

 

 

 

 

Eindelijk waren de condities perfect om de 9 en 12m Speed 5 allebei eens goed te testen: een zuidwestenwind (sideshore) op Scheveningen die tegen de 30 knopen aan lag en een tikkeltje vlagerig was. Die vlagerige wind is juist interessant om foils te testen, omdat ze daar nog wel eens moeite mee hebben qua stabiliteit. De ultieme vuurdoop dus!

 

Voordat we het water op gaan hebben we eerst even de rest van de kite geïnspecteerd. Het eerste wat opvalt is het doek: geen Lotus doek meer, maar een nieuw Deluxe doek, wat Flysurfer het ‘Deluxe +’ doek noemt. Volgens Flysurfer moet dit doek steviger zijn dan het originele Deluxe doek, maar vooral veel langer luchtdicht door een verbeterde coating. Dat is wat ons betreft een welkome verbetering.
Ons is de afgelopen 2 jaar opgevallen dat het Deluxe doek toch wel wat duurzamer is dan het Lotus doek en dat het repareren van Deluxe doek ook gemakkelijker en goedkoper is.
Een nadeel van het ‘oude’  Deluxe doek is de porositeit wanneer een kite serieus veel gevlogen wordt (zeg drie jaar lang intensief). We hebben een aantal speed 3’s voorbij zien komen waarvan het Deluxe doek gewoon op was en teveel lucht doorliet om goed te kunnen vliegen. Gelukkig heeft Flysurfer dit nu kunnen verbeteren… Hoeveel dit verbeterd is, weten we natuurlijk pas over een jaar of drie.

Naast het doek zitten er ook zogenaamde ‘rigid foils’ op de leading edge van de bovenkant van de vleugel. Deze rigid foils, een soort hele dikke vislijn, kennen we al van de Sonic FR en moet ervoor zorgen dat de kite beter zijn vorm behoudt en de vleugel stijver maakt, waardoor hij directer reageert. Bij de Speed5 lopen deze rigid foils niet door over de voorkant van de leading edge, zodat het doek niet doorslijt op het moment dat de kite op zijn leading edge over het strand schuift.

speed5

^ De zogenaamde ‘rigid foils’ op de leading edge van de bovenkant van de vleugel.

Ook een aantal lijnen in de bridle zijn anders, waarbij voorheen een deel van de bridle bestond uit groene en rode ommantelde lijnen, die vrij stijf waren en ook hun vorm behielden als ze gebogen werden, zijn deze nu vervangen door veel gladdere - niet ommantelde - vlieglijnen. Vroeger werden de uiteinden van deze lijnen dubbel gevouwen en naast elkaar gestikt, tegenwoordig wordt de lijn in zichzelf getrokken (gespliced) waardoor een gladdere verbinding ontstaat waar je lijnen minder snel achter blijven haken. Als het goed is, leidt dit alles dus minder snel tot knopen als je je kite teveel laat klapperen in de wind.

speed5

^ Boven de nieuwe gesplicede lijnen. Onder de oude manier, naast elkaar gestikt. Je lijnen blijven nu minder snel haken achter het stiksel van de mantel.

Terug naar het strand… Om goed te kunnen vergelijken wat er veranderd is, heb ik eerst een Speed 4 Lotus 12m opgelaten en deze een half uur gevaren. Zodra ik de Speed 5 vol liet lopen met lucht viel meteen op dat het profiel een stuk dunner is dan bij zijn voorganger. Eenmaal in de lucht valt op dat de aspect ratio (lengte breedte verhouding) iets hoger is; met andere woorden de kite langgerekter. De bardruk is iets minder dan bij de lotus en ook minder progressief (dus minder toenemend zodra je de bar verder aantrekt). Wel is hij gedepowered beter aan te voelen en te besturen, wat erg prettig is en veel vertrouwen geeft in overpowerde condities. De Speed 5 vliegt door deze eigenschappen iets intuïtiever en lijkt ook wat meer op het ‘tubekite gevoel’.

De stabiliteit is verbeterd: Ik was heel erg overpowered, maar de Speed 5 gaf geen neigingen tot frontstallen en ook de tips waren veel stabieler dan bij de 12 Lotus. Daarnaast merkte ik dat de hele kite als een stijve vleugel in de lucht stond, terwijl de Lotus behoorlijk heen en weer buigt en ook meer met z’n tips ging inrollen op kritieke momenten.

speed5

Als je de Speed 5 depowered in de vlagen, schiet hij wat verder het windvenster in, waardoor je hem merkbaar langer kunt houden en ook meer hoogte loopt. Met andere woorden: de performance is iets verbeterd. Dit voelt ook licht op de benen, waarbij je bij de Speed 4 iets meer druk op je benen moet zetten om de kracht in snelheid om te zetten, is dit bij de Speed 5 een stukje lichter, waardoor het kiten minder vermoeiend is.
Dan de lucht in: Zodra je de kite instuurt, merk je meteen dat hij directer en sneller is, waardoor je harder wordt afgeschoten en een tikkeltje hoger gaat. De hangtime lijkt hierdoor wel iets minder te zijn. Doordat de kite sneller stuurt, zijn eventuele slechte timings bij de afsprong makkelijker te corrigeren en is het landen ook gemakkelijker geworden.

Doorgewinterde Flysurfer kiters zullen in de Speed 5 wel een beetje het vertrouwde progressieve bargevoel en wellicht iets hangtime missen. Gelukkig hebben wij ontdekt hoe we de standaard trim kunnen veranderen en dit terug kunnen krijgen. Hierdoor lever je wel een tikkeltje op stuursnelheid in. Mocht je dus liever je kite meer zoals een Speed 4 willen laten vliegen, dan kunnen we de trim voor je aanpassen.
Velen zullen wellicht denken dat dit nu een minpunt is, maar daar ben ik het niet mee eens. Naar mijn mening is de Speed 5 door deze standaard vliegeigenschappen gemakkelijker te vliegen voor de meeste kiters.

Flysurfer heeft, door het dunner maken van het profiel en een mindere ballooning (opbolling van de cellen), de backstall al heel goed kunnen inperken. Daarnaast zorgen de rigid foils op de leading edge ook al voor een mooiere stroming langs het profiel. De jetflaps, zoals bij de Speed 4 nog gebruikelijk, hebben in deze constructie van de kite slechts een heel beperkt voordeel, wat volgens Flysurfer niet opweegt tegen de een lastigere constructie: dat zou de kite alleen maar duurder maken. Een snelle vergelijking met de F-one Diablo en de Ozone Chrono leert dat de Flysurfer heel goed scoort in de prijs-kwaliteit verhouding.

speed5

^ Doorgewinterde Flysurfer kiters zullen in de Speed 5 wel een beetje het vertrouwde progressieve bargevoel en wellicht iets hangtime missen.

De 9m: Voor veel mensen een maat die we in het verleden niet snel zouden aanraden voor hardere wind omdat tubekites in deze condities vaak meer voordelen hebben in verband met de  stabiliteit en het in elkaar klapperen van de lijnen. Met deze 9 meter  heb ik mij echter zeer comfortabel gevoeld in 30 knopen wind en kon ik nog een stuk meer wind aan. De stabiliteit is erg goed en de lift van deze kite is bizar! In de vlagen rolden de tips soms een klein beetje in (meer dan bij de 12m) naar mijn idee komt dat doordat deze kite wat kleiner en dynamischer is, waardoor hij meer accelereert richting de rand van het windvenster.

Ik zal de 9m Ozone Edge regelmatig gaan inruilen voor een Speed5 9m komend seizoen!

Conclusie:

De Speed 5 is een snellere en directere kite, waarbij de stabiliteit, upwind performance en high end verbeterd zijn ten opzichte van zijn voorganger. De gebruiksvriendelijkheid is verbeterd en ik vermoed de duurzaamheid ook. Diegene die zat te twijfelen tussen een Speed 4 en een Sonic moet zeker de Speed 5 eens komen testen. Hij is qua vlieggedrag meer op de minder gebruiksvriendelijke Sonic gaan lijken, terwijl de gebruiksvriendelijkheid van de Speed 5 ten opzichte van de Speed 4 juist verbeterd is.

- Deze review is gebaseerd op 1,5 uur vliegen van de Speed 4 Lotus 12m, Speed 5 12m en Speed5 9m.

- Deze weken zijn we in Noorwegen voor onze snowkite trip, waar we deze kites nog veel meer zullen testen en deze review aan zullen vullen.