Review: Flysurfer Boost

Daan Groot

Review: Flysurfer Boost

Met de Speed 4 Lotus bewees Flysurfer foilkites voor een breder publiek te kunnen maken. Datzelfde kunstje proberen de Duitsers nu weer met de Boost, hun tweede tube - naast de in 2014 geïntroduceerde Cronix - nu speciaal gericht op hangtime, big air en races. Maar terwijl eigenlijk alle hokjes van de checklist groen aangevinkt zijn, zijn we niet helemaal overtuigd. Ergens klopt er iets niet.

Terwijl andere merken zich in het najaar van 2013 voorzichtig op de markt van  foilkites gingen begeven, verraste de ‘Koning der Foilkites’ - Flysurfer - vriend en vijand door een tube te introduceren. Deze Flysurfer Cronix is weliswaar een technisch hoogstandje waarbij werkelijk aan alles én meer is gedacht, wij vonden hem een beetje ’too much’.

vuurtoren

Een jaar later - 2015 - komt Flysurfer met zijn tweede tubekite, de Boost. En zowaar, de makers lijken een belangrijke les geleerd te hebben. We waarderen enorm dat deze kite simpel is uitgevoerd, dat er geen onnodige technische snufjes en tierelantijntjes aan zitten. Met de Boost heeft Flysurfer echt geprobeerd om een tubekite voor een groter publiek te maken. Net zoals ze dat eerder al bijna terloops deden met hun foil-topmodel Speed 4 Lotus. Het betekent dat de kite minder verstelmogelijkheden heeft dan de Cronix, dat er minder aan te tunen is, maar dat zijn toevoegingen waar de gemiddelde kiter toch niet naar omkijkt.

Afstelmogelijkheden

^ Minder afstelmogelijkheden, maar wel een harde rand die voorkomt dat lijnen achter de verstel lusjes blijven hangen.

Toen de Boost werd aangekondigd zagen velen de kite als een stevige concurrent van de Ozone Edge. En we dachten dat de Duitsers een goede kans maakten. Want als er één merk is dat verstand heeft van aerodynamica en bovendien bewezen heeft hele goede (foil)kites te kunnen produceren dan is het Flysurfer. En onze testritten laten zien dat het geen grootspraak was: want de Boost stuurt sneller, draait korter en voelt daardoor speelser aan dan de Edge. Voor een kite met een behoorlijk hoge aspect ratio (AR)is dat knap. Bovendien is de Boost opvallend stabiel aan de rand van het windvenster. Wanneer je de kite daar rechtop parkeert zie je het doek bij de tips ook duidelijk opbollen, wij denken dat dat de reden voor die stabiliteit is.

Flysurfer Boost sunlight

De Boost is echt een high-performance kite. Je springt er vlot, snel en hoog mee, ook al zijn de lift en de hangtime minder dan die van de Edge. Ook bewijst de Boost een prima freerider in zich te hebben. Loopen gaat makkelijk en snel. Uithaken gaat ook prima. Qua power zijn de prestaties minder dan bij de Edge. Waar je met laatstgenoemde nog prima met een 9 meter uit de voeten kunt, heb je van de Boost een 10 of een 11 nodig. Ook heeft de Boost wat minder low end, wat dat betreft lijkt deze kite meer op de XR4 van Core.

Bargevoel

We hebben echter ook het nodige aan te merken op deze tweede tubekite van Flysurfer. Want ondanks de goede eigenschappen lijkt het totaalplaatje niet te kloppen. Dat komt het meest tot uitdrukking als we het bargevoel bespreken.
Daar lijkt in eerste instantie weinig mis mee: de bardruk loopt geleidelijk en goed op, maar schijn bedriegt. Want zodra je de Boost instuurt klopt het niet meer. De stuurdruk blijft achter bij de bardruk en dat geeft een onsamenhangend gevoel, dat zich nog het best laat omschijven als kiten met slapende armen. In de lucht voelt de Boost zoekerig. Daardoor is ons eindoordeel toch niet helemaal positief. Helemaal omdat we weten dat met het bargevoel bij de Speed 4, de Sonic en de Cronix niets mis is. Flysurfer kan het dus wel.

dubbele stiksels bij struts

^ Een extra doekrand langs de struts en de leading edge voorkomt doorscheuren bij kleinere schades.  

Al met al krijgen we het gevoel dat men bij Flysurfer vooraf een checklist heeft gemaakt met eigenschappen waaraan hun creatie moest voldoen. En uiteindelijk hebben ze alle hokjes wel kunnen afvinken, maar dat betekent nog niet dat het totaalplaatje helemaal klopt. Voor ons is duidelijk dat er aan een volgende versie van de Boost het nodige te verbeteren is. Tegelijkertijd verwachten we - door onze ruime ervaring met Flysurfer - dat de Duitsers daar prima toe in staat zijn.

varen

Wat verder opvalt:

- De Flysurfer Boost 15 en 18 meter zijn de lightwind-modellen. Ze zijn iets anders getrimd en gesneden en hebben bovendien een trailing edge bridle wat een relaunch op het water gemakkelijker maakt.
- De Boost heeft, net als de Cronix, een speciaal ‘self-launch’ systeem: Aan één kant van de LE vind je een schuifpinnetje waar je de lus van een zandzak door kunt doen. Deze pin blijft vastzitten en houdt de kite in launchpositie tot je ingehaakt bent en spanning op de lijnen zet.De spanning op de lijnen zorgt ervoor dat de pin openschuift waardoor de zandzak de kite loslaat.
- Flysurfer biedt bij de Boost 12 maanden free repair aan.
- Bij de Boost zit een slimme maar simpele tas met een grote rits op de rug. We hadden het nog beter gevonden als dit een kunststof blokrits was (want minder kans op vastlopers door zand ), maar dit voldoet.
- De Boost heeft - net als eerder al de Cronix - een grote luchtinlaat. Deflaten gaat ook via dit ventiel. Mocht je niet de juiste nozzle op je pomp hebben zitten dan zit naast de grote dop ook een kleiner ventiel. En in het neopreen tasje op de main strut vind je bovendien een reserve-exemplaar.
- De bridles zijn gemanteld. Sowieso is er met de afwerking van de Boost niets mis. De stiksels zijn netjes en stevig en dubbel uitgevoerd langs de struts. Een extra doekrand langs de struts en de leading edge voorkomt doorscheuren bij kleinere schades.  

Stiksels

^  De stiksels zijn netjes en stevig en dubbel uigevoerd langs de struts.

Bridles

 ^ Gemantelde bridles. 

Kom eens langs in onze winkel, Dan kun je de Boost meenemen om zelf te testen. Op dit moment hebben we de 7, de 9 en de 11 klaarliggen.