Review Flysurfer Speed5 15m 18m en 21m

Eddy Lansink

Review Flysurfer Speed5 15m 18m en 21m

Begin dit jaar werden de 9m, 12m en later een 6m Speed5 al gepresenteerd, maar het was nog even wachten op de meest populaire maten: de 15 en groter.

Flysurfer had nog een aantal maanden nodig om de grotere maten te finetunen en dat is ze zeker gelukt!

Volgens Flysurfer hebben de grotere maten ten opzichte van de kleine maten meer depower en draaien ze sneller.

 

 

 

Het pakket:

De Speed5 zit in de tas zoals we hem al jaren kennen: licht gemaakt maar functioneel. Een grote rits aan de voorkant om de bovenkant ver open te kunnen zetten zodat de kite er ook in past als hem hem eens wat minder netjes hebt opgeruimd. Schouderbanden en verschillende straps om het pakket zo compact mogelijk te maken en om evt een board aan de tas vast te maken. Op de ,,deksel” van de tas is de kleur van het doek van de desbetreffende maat gestikt, waar ook de maat op geprint is.

Waarbij voorheen de Speed altijd uit een complete kite bestond, kun je nu kiezen om hem kite only of met bar (evt race bar) te nemen.

Wij raden aan om een foilkite altijd compleet te nemen en de bar aan de kite vast te laten zitten. Zo voorkom je dat de bridle verdraaid raakt en de lijnen verkeerd vast maakt, wat gevaarlijke situaties en schades kan opleveren. Daarnaast is het oprollen van de kite om de bar het makkelijkst.

De Speed5 met bar is uitgerust met een leash, die er wel wat oldschool uit ziet, maar prima functioneert. Daarnaast zit er een manual bij (lees die bij een foilkite echt even door, daar ga je later profijt van hebben) een extra depowerline, een setje gele bridle lines die door de pulleys heen lopen en dus slijten, weakpoint-lines (breeklijntjes die de bridle aan de kite bevestigen) en wat stukjes doek om kleine reparaties mee te kunnen doen. Een vrij compleet pakket dus, ook qua spare parts. Het enige wat we eigenlijk nog missen als sparepart is een FLS-lijn (Frontline Safety Line) naar onze ervaring slijt deze evenredig met de depowerline. 

Bij de 18 en 21 worden ook 6m extensions geleverd, zodat je wat langere banen kunt maken en meer power kunt opbouwen. Door de extensions wordt je kite wel indirecter en is het timen van sprongen wat lastiger.

speed5 pakket

 

Wat is nieuw tov de Speed4:

In de review van de Speed5 9m en 12m hebben we al een aantal punten benoemd, maar ik zal de punten nog even kort herhalen voor het overzicht:

-Iets hogere aspect ratio, (langwerpiger) hierdoor loopt hij beter hoogte en produceert hij meer lift.

-De dikte van het profiel is flink gereduceerd, waardoor hij meer hoogte loopt, sneller door het windvenster vliegt en explosiever is.

-Het superlichte, maar kwetsbare lotus doek is ingewisseld voor DLX+ doek, wat sterker en stijver is. Hierdoor staat de kite stijver in de lucht en heeft hij minder last van jellyfishen. Wel is het DLX+ doek een tikkeltje zwaarder.

-De paneel layout van de bovenvleugel is geoptimaliseerd. Vlak achter de LE loopt nu een naad, waardoor het profiel uit de computer nog preciezer in de kite te krijgen is (door rek en opbolling verschilt het computermodel altijd wat met de realiteit en het is voor de ontwerpers een uitdaging om deze zo dicht mogelijk naar elkaar toe te brengen).

 

Nieuwe QR:

Vanaf heden wordt bij alle kites de infinity 3 quick release uitgeleverd. Bij deze quick release moet je de huls verder naar voren schuiven voordat hij released.  Verder is de diameter wat groter geworden en steekt de bovenkant minder ver naar buiten, waardoor ongewild openen minder snel zal gebeuren.

Dit ongewild openen kon nog wel eens voorkomen bij mensen die rotaties deden en tegelijkertijd de bar hard aantrokken, waardoor de QR open schoot bij wrijving tegen de trapeze / wetsuit.

De harde donkey-dick is vervangen voor een flexibele. Deze flexibele donkey-dick kan niet meer breken en zou minder snel uit de trapeze haak moeten schieten.

In plaats van een stalen deel waar de depowerline doorheen loopt is nu voor kunststof gekozen, voor minder beschadigingen aan de bar grip.

De chickenloop is helemaal zwart in plaats van doorzichtig. Dit ziet er er netter uit, maar je kunt niet meer zien of een de lijn die er in doorheen loopt beschadigd / versleten is. Overigens hebben wij nog nooit gebroken chickenloops meegemaakt bij de infinity 2 safety.

speed5

De Infinity 3 Quick Release (links) en de Infinity 2 Quick Release (rechts)

 

Vliegen in weinig wind.

Bij het oplaten van de Speed5 merken we dat het vullen met lucht wat sneller gaat dan bij de Speed4, dit komt waarschijnlijk door het feit dat het DLX+ doek wat stijver is en de kite automatisch meer in zn vorm gaat staan zoals deze hoort te zijn.

Zodra we hem de lucht in trekken, merken we dat hij sneller door het windvenster vliegt en wat minder bardruk heeft tov zijn voorganger. Op de 12 uur positie staat de Speed5 nog meer recht boven je dan de Speed4, dit komt door de hogere aspect ratio en het dunnere profiel. Wel merken we dat hij iets meer de neiging heeft om over je heen te vliegen zodra je depowered. Dit is helaas de keerzijde van meer performance.

Mocht je hier last van hebben, trek dan meteen de bar aan om zo meer spanning op de trailing edge (onderkant) van de kite te hebben, zodat hij weer naar achteren vliegt. Deze nukken hebben we alleen gevoeld in een knoopje of 10. Zodra het harder gaat waaien is dit weg.

Bij het insturen valt meteen op dat alles wat soepeler gaat en dat de kite beduidend sneller draait. Wel is de bar bij de 15m verwisseld voor een 50cm bar tov een 60cm bar bij de Speed4, waardoor ik even met de tip van de kite het water aanraakte. De geringe breedte van de bar merk je alleen op het moment dat je eigenlijk net te weinig druk hebt om hoogte te lopen op een 135cm twintip en hem flink moet sturen.

Zodra het een tikkeltje harder begint te waaien, merk je dat hoogte lopen net wat makkelijker gaat dan de Speed4. Daarnaast kun je bij de Speed5 de bar helemaal aangetrokken houden, waarna je nog steeds snelheid blijft houden. Doe je dit met een Speed4, dan zul je langzaam de power uit de kite verliezen door wat backstall.

De Speed4 vliegt dus wat lobbiger, met meer grunt. Waarbij de Speed5 wat makkelijker en soepeler is. Mensen die wat minder vliegtechniek hebben zullen met de Speed5 makkelijker weg varen in weinig wind.

<iframe src="https://player.vimeo.com/video/170023466" width="640" height="360" frameborder="0" webkitallowfullscreen mozallowfullscreen allowfullscreen></iframe>
<p><a href="https://vimeo.com/170023466">Flysurfer Speed 5 15m sprong in 12 knopen door Eddy Lansink</a> from <a href="https://vimeo.com/user6704818">versus kiteboarding</a> on <a href="https://vimeo.com">Vimeo</a>.</p>

Eddy perst er net een 1080 uit tijdens een lichtweer testdag op de Zandmotor met een knoopje of 12

 

Vliegen in veel wind.

Een paar dagen later is het 22 a 23 knopen en ik trek de 15m de lucht in. Damn, dat voelt lekker!!

De 15 is heel direct en voelt als een 12. Ik heb volle bak power als ik de bar aangetrokken houd, maar zodra ik depower, sta ik weer helemaal relaxt.

Springen doe je door flink snelheid op te bouwen en de kite te depoweren. Vervolgens stuur je de kite gedepowered omhoog en trek je de bar volledig aan op het moment dat je losgetrokken wordt. Ten opzichte van de Speed4 word je een stuk harder de lucht in geschoten. Ook kun je voor de afsprong meer grip houden omdat de kite duidelijk meer depower heeft en sneller draait, waardoor je minder over de rail weg getrokken wordt.

Qua snelheid, directheid en lift lijkt de nieuwe speed een stuk meer op een Sonic, maar hij heeft niet de nukken met de stabiliteit en het herstarten. Je zou best kunnen zeggen dat de Speed5 een kruising is tussen een Speed4 en de Sonic.

Zat je dus voorheen te twijfelen tussen een Speed4 en een Sonic, maar durf je de Sonic niet aan, dan is de Speed5 absoluut de oplossing waar je heel tevreden mee gaat zijn.

 

Welke maat Speed5 moet je nu kopen?

15: Veruit de meest populaire maat! Ideaal als lichtweer kite naast je 10, 11 of 12 meter tubekite, waarbij je in het bovenste windbereik een super jump en airstyle machine hebt. De 15 heeft een leuke low end (vergelijkbaar of beter dan een 17m tube kite) en is nog lekker speels en uitdagend. Als je hoog genoeg springt valt deze kite prima uit te loopen.

18: De 18m heeft wat meer grunt dan een 15, maar wordt ook al iets logger. Ben je boven de 90 kg en wil je een lichtweer kite waarmee je nog prima kunt springen, pak dan de 18.

21: De 21m raden we alleen aan zware mensen aan die met weinig wind willen varen. Door zijn omvang is het explosieve er wel af, maar hij heeft wel veel ruwe power om je op het board te krijgen. Een groot board, bijvoorbeeld een Door is een must om de kite goed in de hoek te krijgen, zodat je voldoende hoogte loopt.

Ten opzichte van de speed4 absoluut een stuk vlotter en speelser, maar nog steeds een wat lobbige kite.

 

Speed 21 of Sonic 18?

In het aller onderste windbereik hebben we de Speed 21 met de Sonic 18 vergeleken. De power van beide kites is vergelijkbaar, de Sonic vliegt een stuk sneller, waardoor je beduidend meer hoogte loopt en meer snelheid maakt. Wel is de sonic lastiger te starten, te herstarten en is hij instabieler. Hierdoor moet de Sonic veel actiever gevlogen worden om frontstalls en inklappen te voorkomen.

Ben je een ervaren kiter die vaak op het water staat, dan heb je meer plezier met de Sonic. Kite je af en toe en wil je met weinig wind een uiterst betrouwbare kite, neem dan de 21m Speed5

 

Conclusie:

Wij zijn groot fan! De nieuwe Speed5 is makkelijker geworden om te vliegen, springt hoger, loopt meer hoogte en is duurzamer dan zijn voorganger.

De prijs is gelukkig op het zelfde niveau gebleven als de Speed4 en ligt voor bijna 20% minder in de schappen dan zijn concurrent de Ozone Chrono V2.

Ben je benieuwd geworden? Kom hem dan gerust eens testen. Heb je geen ervaring met foil kites, dan gaan we gratis met je mee naar het strand voor een demo. Maak dan wel even een afspraak van tevoren.

 

Flysurfer infinity 3 bar

De infinity 3 bar is een stukje dunner geworden dan de infinity 2, waardoor hij minder lomp aanvoelt. Als je rotaties hebt gedaan en je trekt de bar aan, dan draait de dubbele depowerline automatisch weer goed. Bovenaan de bar zit een trimmer van gordelband, hier zouden wij liever een clamcleat zien, welke er minder lomp uitziet en intuitiever werkt. Daarnaast zijn de uiteinden van de bar van hard kunststof, wat schade kan veroorzaken aan je surfboard. Veel andere merken hebben hier al zachte EVA-foam barends voor gebruikt.

 

De infinity 3 bar is verstelbaar

De kites tot en met 15m worden geleverd met een 50cm bar, de 18m en 21m worden geleverd met een 60cm bar en 6m extensions. Wil je de kite langzamer of sneller laten sturen, dan kun je de floater omhoog schuiven en de leaderline naar binnen of buiten verplaatsen.

 

Dubbel gestikte naden

Bij Flysurfer zijn alle naden eerst geplakt en vervolgens met 2 naden afgestikt. Hierdoor blijft er meer lucht in de kite zitten na crashes en scheurt de kite minder snel kapot op de naden.

 

Flysurfer Speed5 deflate

De deflate zit op de trailing edge en is te openen met klittenband. Als je per ongeluk de deflate open hebt laten staan, valt dat meteen op doordat er een flap uit steekt.

 

Little Connection Line

Ale toomlijnen worden vastgemaakt met een LCL (little connection line) oftewel een weakpoint-line die een lagere breeksterkte heeft dan de bridle line en de bevestiging aan de kite. Bij een harde klapper zal dit roze lijntje breken, zodat er geen schade aan de kite ontstaat. In de sparepart-kit zitten een aantal reservelijntjes.

 

Zand en water lozen

Zand en water gaan via de trailing edge naar de tip van de kite, waar het automatisch door een kleine opening naar buiten valt. Als er veel water in de kite zit, dan schiet het klittenband automatisch open, waardoor de kite snel het water loost.